امامزاده شاه مطهر بومهن ، میان محوطه بزرگی آدرس مسجد توفیق مشهد که بدور تا به دور آن حصاری مربوط به مجال اخیر میباشد، واقع گردیده است.محوطه امامزاده از شمال و شرق به خیابان روستا و از جنوب و غرب به خانه های مسکونی محدود میگردد. ورودی محوطه در جهت شرقی واقع شدهاست. به جهت احترام و تقدسی که بدین مکان قائل بوده اند،گورستانی از بعدازظهر صفویه تاکنون به وجود آورده اند. بعضا از سنگ قبرهای فرصت صفویه به باعث عدم تامل روستائیان هنگام تسطیح محوطه از دربین رزرو مسجد توفیق مشهد رفته و تعداد اندکی از آنها باقیمانده می باشد.
امامزاده شاه مطهر در سفرنامه ها و متن ها
این امامزاده چون در کنار روستا و بدور از جاده واقع شده،در هیچ یک از سفرنامه ها و متون درباره آن صحبتی نشده می باشد.اعتمادالسلطنه در رویه مسافرت به خراسان به یاور ناصر الدین شماره مسجد توفیق مشهد فرمان روا در سال ۱۳۱۰هجری صرفا اشاره ای کوتاه دارد که:مقبره ای در بومهن میباشد که از قرار مذکور از فرزندان امام موسی الکاظم(ع) است.اولین بار آقای مصطفوی در اطلاعات ماهانه مطلبی کوتاه از بنا و تاریخ روی ضریح به چاپ رسانده هست.بعد آقای قرا خانی به صورت اجمالی در مقاله ای تحت مسجد طالقانی مشهد عنوان « دژ گلخندان و بقعه ی فرمان روا مطهر »در خبرنامه بررسیهای تاریخی به بحث پرداخته است.
امامزاده شاه مطهر بومهن ، میان محوطه بزرگی آدرس مسجد توفیق مشهد که بدور تا به دور آن حصاری مربوط به مجال اخیر میباشد، واقع گردیده است.محوطه امامزاده از شمال و شرق به خیابان روستا و از جنوب و غرب به خانه های مسکونی محدود میگردد. ورودی محوطه در جهت شرقی واقع شدهاست. به جهت احترام و تقدسی که بدین مکان قائل بوده اند،گورستانی از بعدازظهر صفویه تاکنون به وجود آورده اند. بعضا از سنگ قبرهای فرصت صفویه به باعث عدم تامل روستائیان هنگام تسطیح محوطه از دربین رزرو مسجد توفیق مشهد رفته و تعداد اندکی از آنها باقیمانده می باشد.
امامزاده شاه مطهر در سفرنامه ها و متن ها
این امامزاده چون در کنار روستا و بدور از جاده واقع شده،در هیچ یک از سفرنامه ها و متون درباره آن صحبتی نشده می باشد.اعتمادالسلطنه در رویه مسافرت به خراسان به یاور ناصر الدین شماره مسجد توفیق مشهد فرمان روا در سال ۱۳۱۰هجری صرفا اشاره ای کوتاه دارد که:مقبره ای در بومهن میباشد که از قرار مذکور از فرزندان امام موسی الکاظم(ع) است.اولین بار آقای مصطفوی در اطلاعات ماهانه مطلبی کوتاه از بنا و تاریخ روی ضریح به چاپ رسانده هست.بعد آقای قرا خانی به صورت اجمالی در مقاله ای تحت مسجد طالقانی مشهد عنوان « دژ گلخندان و بقعه ی فرمان روا مطهر »در خبرنامه بررسیهای تاریخی به بحث پرداخته است.