در مسجد سيد اصفهان نزیینات آجری جداگانه از بدنه ی آدرس مسجد توفیق مشهد اساسی دیوار نیست، بلکه بیشتر تحت عنوان عنصری زیربنایی به عمل رفته میباشد. مثلا نصیب هایی که خشت در آنها به عمل رفته عبارتند از گنبدها، قوس ها، طاق ها، ستونها، مشبک کاری، کتیبه های بنایی پر رنگ و غیره هم اینگونه از آن برای ساخت و ساز رنگ خاکی قضیه در کاشی کاری معقلی و دیگر تزیینات مستعمل میباشد.
حجاری روی سنگ
حجاری در مسجد سید نقش رزرو مسجد توفیق مشهد عمده ای داشته و به دو شکل دیده می شود: گلدان های معمولی و نقش دار، که معمولاً در اساس پیچ ها قرار دارا هستند، یا این که به طور لوح نقش پررنگ میباشند.
گلدان نقش دار محور پیچ که در تقاطع دیوار تراس مسجد سید با دیوار تراس جنوبی در نبش راست ورودی حیاط قراردارد. این نقش دربردارنده نقوش گیاهی انتزاعی نقش پر رنگ میباشد که به صورت متقارن حکاکی گردیده اند.
این گلدان نیم پررنگ بر قطعه سنگ مکعب شکلی حجاری گردیده و خطوط فضا آن تصوری از یک کادر را ساختوساز می کنند.
سطح گلدان صقلی گردیده و موضوع آن معمولی و سوای هر سیرتکامل نقشی میباشد تا تمرکز روءیت کرد کاربر را بر گلدان متوجه نماید. در فرورفتگی اساس گلدان دو خط افقی سطح ها شماره مسجد توفیق مشهد غیروابسته ای را ساخت کرده اند که در آنان نقش مایه ای گیاهی با ریتم مشخصی تکرار گردیدهاست.
در نصیب بالای گلدان نیز، در نقطه اتصال رمز گلدان با بدنه، ابزاری گیاهی نقش غیروابسته کردن دو بخش ذکر شده را ذمه دار شدهاست . دربین خطوط جداکننده ذکر شده ، نقوش گیاهی مسجد طالقانی مشهد متفاوتی سطح های را لبریز نموده اند.
در مسجد سيد اصفهان نزیینات آجری جداگانه از بدنه ی آدرس مسجد توفیق مشهد اساسی دیوار نیست، بلکه بیشتر تحت عنوان عنصری زیربنایی به عمل رفته میباشد. مثلا نصیب هایی که خشت در آنها به عمل رفته عبارتند از گنبدها، قوس ها، طاق ها، ستونها، مشبک کاری، کتیبه های بنایی پر رنگ و غیره هم اینگونه از آن برای ساخت و ساز رنگ خاکی قضیه در کاشی کاری معقلی و دیگر تزیینات مستعمل میباشد.
حجاری روی سنگ
حجاری در مسجد سید نقش رزرو مسجد توفیق مشهد عمده ای داشته و به دو شکل دیده می شود: گلدان های معمولی و نقش دار، که معمولاً در اساس پیچ ها قرار دارا هستند، یا این که به طور لوح نقش پررنگ میباشند.
گلدان نقش دار محور پیچ که در تقاطع دیوار تراس مسجد سید با دیوار تراس جنوبی در نبش راست ورودی حیاط قراردارد. این نقش دربردارنده نقوش گیاهی انتزاعی نقش پر رنگ میباشد که به صورت متقارن حکاکی گردیده اند.
این گلدان نیم پررنگ بر قطعه سنگ مکعب شکلی حجاری گردیده و خطوط فضا آن تصوری از یک کادر را ساختوساز می کنند.
سطح گلدان صقلی گردیده و موضوع آن معمولی و سوای هر سیرتکامل نقشی میباشد تا تمرکز روءیت کرد کاربر را بر گلدان متوجه نماید. در فرورفتگی اساس گلدان دو خط افقی سطح ها شماره مسجد توفیق مشهد غیروابسته ای را ساخت کرده اند که در آنان نقش مایه ای گیاهی با ریتم مشخصی تکرار گردیدهاست.
در نصیب بالای گلدان نیز، در نقطه اتصال رمز گلدان با بدنه، ابزاری گیاهی نقش غیروابسته کردن دو بخش ذکر شده را ذمه دار شدهاست . دربین خطوط جداکننده ذکر شده ، نقوش گیاهی مسجد طالقانی مشهد متفاوتی سطح های را لبریز نموده اند.