loading...

مسجد توفیق مشهد

بازدید : 17
دوشنبه 14 اسفند 1402 زمان : 14:34

به کار گیری کاشی برای تزیین گلدسته در اواخر عصر آدرس مسجد توفیق مشهد سلجوقی ظواهر شوید . محققین بر این نظریه می‌باشند که برای نخستین دفعه در بخش فوقانی مناره مسجد سین اصفهان کاشی رنگی برای تزئین به عمل رفت در حالی که مناره مسجد دامغان که دارنده کتیبه های کاشی میباشد ، وابسته به قرن پنجم و سابق خیس از منار مسجد سین می باشد و با دقت به تفحص و رسیدگی شغل آمده از سوی این محققین این کتیبه الحاقی و جدا از هم نبوده و هم‌زمان با بنای منار نصب شده سوای شک و تردید می اقتدار این تاثیر بی سابقه را قدیمی ترین مثال گشوده ما‌نده برجای از کاربرد کاشی در معماری عموما و مناره خصوصا به اکانت آورد.

مناره های دکوری از حیث هیبت و هم اینگونه رزرو مسجد توفیق مشهد از نگاه قضیه قابل قبولی که در دسترس هنر کاران و هنرمندان میگذارد حائز اهمیت فوق العاده میباشد و یک سری تیم از هنرهای دکوری دیگر را به سرویس میگیرد و به بناها زینت می‌بخشد. پس از مناره سین در اصفهان ، می قدرت از مناره های شتر‌بان ، پیروان و زیار اسم موفقیت که در آن از کاشی فیروزه ای چه جهت تزئین چه در جهت جلوه کتیبه ها مستعمل میباشد . تزئیناتی که در منارها به عمل رفته عبارت اند از:


1.تزئینات آجری مناره ها
مورد قابل قبولی برای ایفا ذوق هنرمندان در هنر آجرکاری میباشد . آجرکاری و تزیینات آجری مدام گزینه اعتنا معماران اهل ایران بوده البته آجرچینی پرکار و مالامال نقشه از مختصات معماری زمان سلجوقیان بوده میباشد . کاربرد خشت و نقش آن در تزیینات پیکر فرنگی منار را به وضوح می قدرت در منارهای بعدازظهر سلجوقی مشاهده نمود .

همانگونه که اشاره شد شکل ظواهر گلدسته ها در اوایل بسیار معمولی بود بعد از تایید اسلام ، هنرمندان کشور ایران ارزنده ترین و مطلوب ترین عنصر تزییناتی که تضاد و مغایرت با دین اسلام نیز نداشته گره سازی تشخیص داده و فعالیت را با گونه های و نقوش هندسی بی آلایش استارت کردند و در قرن چهارم هجری به طور به طور کامل جا افتاده ای در آوردند. یکی از دیگر از ویژگی ها منارهای قرن پنجم و ششم به خصوص در ناحیه اصفهان، این میباشد که نمای فرنگی منار دارنده قسمت های متفاوت ، با تزیینات آجری متعدد است.

نقوش هندسی ، کثیرالاضلاع ، مستطیل ، مربعها ، مثلث ها ، لوزی ها ، زیگزاگ ها صلیب و مشبک ها و غیره با جزییات فوق العاده دیدنی و چشمگیر و با پس و پیش گذاشتن آجرها القاء گردیده است ناگفته نماند در‌این زمان پیش از این قطعاتی از خشت را با متد معرق سازی روی زمین طراحی برنامه و ساختمان نموده و آنگاه در محل خویش بر بدنه منار روی گچ شغل می کردند.

برخی از منارهای این زمان بی آلایش مسجد طالقانی مشهد و یا این که دارنده پیرایش کمتر می باشند مانند منار پامنار زواره در زمان ایلخانان سطح ها فرنگی دیوار منار سوای پوشش مازاد با به عبارتی نماسازی آجری عرضه می‌شد و تزیینات جزئی از معماری و عنصرها به فعالیت رفته در آن را تشکیل می بخشید . هرچند در‌این بعد از ظهر عشق و علاقه کمتری به تنوع طرح ها آرم داده گردیده لیکن در تزیین سازه هنرمند معمار اشکال تجهیزات کاربرد خشت به کار گیری کرده است ، از زمان ایلخانی که تزیینات آجری رو به افول رفت به مکان آن معقلی رونق جدید ای یافت.


2.کاشی معرق
به کار گیری از کاشی به طور معرق از زمان تیموری ترویج یافت کاشی تحت عنوان یک عنصر تزییناتی با تک تک زیبایی ها بدنه گلدسته ها را پوشاند . در زمان صفویه به ندرت تزیینات کاشی هفت رنگ پیشرفت یافت اما کاشی معرق نیز مداقه و اعتبار خویش را همچنان محفوظ داشت مناره های مسجد امام اصفهان و مسجد چهارباغ از پادشاه شغل های شماره مسجد توفیق مشهد مثال زمان به اکانت میایند. طرح های این مناره ها عموما یاور با پیچ تزئینی، تزیینات گیاهی، اسلیمی و کتیبه های گوناگون به خط ثلث میباشد. رنگ های پیروز در کاشی مسجد رنگ فیروزه ای و لاجوردی میباشد. هرچند عصر قاجار را می اقتدار بعد از ظهر انحطاط و افول کاشی کاری در منارها دانست.

به کار گیری کاشی برای تزیین گلدسته در اواخر عصر آدرس مسجد توفیق مشهد سلجوقی ظواهر شوید . محققین بر این نظریه می‌باشند که برای نخستین دفعه در بخش فوقانی مناره مسجد سین اصفهان کاشی رنگی برای تزئین به عمل رفت در حالی که مناره مسجد دامغان که دارنده کتیبه های کاشی میباشد ، وابسته به قرن پنجم و سابق خیس از منار مسجد سین می باشد و با دقت به تفحص و رسیدگی شغل آمده از سوی این محققین این کتیبه الحاقی و جدا از هم نبوده و هم‌زمان با بنای منار نصب شده سوای شک و تردید می اقتدار این تاثیر بی سابقه را قدیمی ترین مثال گشوده ما‌نده برجای از کاربرد کاشی در معماری عموما و مناره خصوصا به اکانت آورد.

مناره های دکوری از حیث هیبت و هم اینگونه رزرو مسجد توفیق مشهد از نگاه قضیه قابل قبولی که در دسترس هنر کاران و هنرمندان میگذارد حائز اهمیت فوق العاده میباشد و یک سری تیم از هنرهای دکوری دیگر را به سرویس میگیرد و به بناها زینت می‌بخشد. پس از مناره سین در اصفهان ، می قدرت از مناره های شتر‌بان ، پیروان و زیار اسم موفقیت که در آن از کاشی فیروزه ای چه جهت تزئین چه در جهت جلوه کتیبه ها مستعمل میباشد . تزئیناتی که در منارها به عمل رفته عبارت اند از:


1.تزئینات آجری مناره ها
مورد قابل قبولی برای ایفا ذوق هنرمندان در هنر آجرکاری میباشد . آجرکاری و تزیینات آجری مدام گزینه اعتنا معماران اهل ایران بوده البته آجرچینی پرکار و مالامال نقشه از مختصات معماری زمان سلجوقیان بوده میباشد . کاربرد خشت و نقش آن در تزیینات پیکر فرنگی منار را به وضوح می قدرت در منارهای بعدازظهر سلجوقی مشاهده نمود .

همانگونه که اشاره شد شکل ظواهر گلدسته ها در اوایل بسیار معمولی بود بعد از تایید اسلام ، هنرمندان کشور ایران ارزنده ترین و مطلوب ترین عنصر تزییناتی که تضاد و مغایرت با دین اسلام نیز نداشته گره سازی تشخیص داده و فعالیت را با گونه های و نقوش هندسی بی آلایش استارت کردند و در قرن چهارم هجری به طور به طور کامل جا افتاده ای در آوردند. یکی از دیگر از ویژگی ها منارهای قرن پنجم و ششم به خصوص در ناحیه اصفهان، این میباشد که نمای فرنگی منار دارنده قسمت های متفاوت ، با تزیینات آجری متعدد است.

نقوش هندسی ، کثیرالاضلاع ، مستطیل ، مربعها ، مثلث ها ، لوزی ها ، زیگزاگ ها صلیب و مشبک ها و غیره با جزییات فوق العاده دیدنی و چشمگیر و با پس و پیش گذاشتن آجرها القاء گردیده است ناگفته نماند در‌این زمان پیش از این قطعاتی از خشت را با متد معرق سازی روی زمین طراحی برنامه و ساختمان نموده و آنگاه در محل خویش بر بدنه منار روی گچ شغل می کردند.

برخی از منارهای این زمان بی آلایش مسجد طالقانی مشهد و یا این که دارنده پیرایش کمتر می باشند مانند منار پامنار زواره در زمان ایلخانان سطح ها فرنگی دیوار منار سوای پوشش مازاد با به عبارتی نماسازی آجری عرضه می‌شد و تزیینات جزئی از معماری و عنصرها به فعالیت رفته در آن را تشکیل می بخشید . هرچند در‌این بعد از ظهر عشق و علاقه کمتری به تنوع طرح ها آرم داده گردیده لیکن در تزیین سازه هنرمند معمار اشکال تجهیزات کاربرد خشت به کار گیری کرده است ، از زمان ایلخانی که تزیینات آجری رو به افول رفت به مکان آن معقلی رونق جدید ای یافت.


2.کاشی معرق
به کار گیری از کاشی به طور معرق از زمان تیموری ترویج یافت کاشی تحت عنوان یک عنصر تزییناتی با تک تک زیبایی ها بدنه گلدسته ها را پوشاند . در زمان صفویه به ندرت تزیینات کاشی هفت رنگ پیشرفت یافت اما کاشی معرق نیز مداقه و اعتبار خویش را همچنان محفوظ داشت مناره های مسجد امام اصفهان و مسجد چهارباغ از پادشاه شغل های شماره مسجد توفیق مشهد مثال زمان به اکانت میایند. طرح های این مناره ها عموما یاور با پیچ تزئینی، تزیینات گیاهی، اسلیمی و کتیبه های گوناگون به خط ثلث میباشد. رنگ های پیروز در کاشی مسجد رنگ فیروزه ای و لاجوردی میباشد. هرچند عصر قاجار را می اقتدار بعد از ظهر انحطاط و افول کاشی کاری در منارها دانست.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 19
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 74
  • بازدید سال : 736
  • بازدید کلی : 738
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی